Saturday, October 8, 2011

Anwar Ibrahim yang saya Kenal


* Suka berlawak.

Memang DSAI suka berlawak. Tetapi sikap berlawok ( loghat Kelantan ) – ertinya menipu ; tidaklah dapat dipastikan pula. Walaupun pengkritik dan bekas teman baik beliau sendiri seperti Chandra Muzaffar sering menggambarkan DSAI tokoh sesumpah yang mudah berubah bila bila masa dan suka ‘ berlawok.’

* Mudah tertawan padanya.

Memang benar.. DSAI mudah menawan hati orang. Ini bakat semulajadi yang ada pada diri beliau. Hingga ribuan sanggup berkumpul ( tanpa diketahui diberi upah atau sebaliknya ) dan itulah yang terbaru terjadi di dataran merdeka Kelab Sultan Sulaiman di tengah kotaraya Malaysia 14 April lepas. Dan menyebabkan ramai termasuk PAS tertawan dengan beliau…

* Sopan santun dan mengambil berat terhadap orang lain..

Memang DSAI suka mengambil berat dan bersopan santun. Itulah rahsia Datin Seri Wan Azizah terpikat barangkali.

* Berani dan tidak tahu takut.

Itu tepat sekali dengan slogan DSAI ‘ Lawan tetap Lawan’…Atau boleh ditafsir sebagai tidak tahu takut kepada cemuhan orang kerana dia berkawan dengan Dajal dunia iaitu Amerika dan semua tali barut yang ada di merata rata di seluruh dunia.. Sebab itu tidak heran jika Anwar berbangga dengan kenalannya dari Arab dan Barat ( buka blog beliau utk maklumat lanjut di sini )

* Orangnya agak tegas & bersikap kepimpinan.

Memang benar dari gaya percakapan dan ceramah mengesahkan kenyataan di atas.

* Pandai memujuk orang lain.

Sebab itu DSAI dapat melebarkan pengaruh antara kaum dan agama kerana kelebihan ini . mangsa terbaru SAPP yang baru sahaja memberontak dalam BN dengan mengumumkan akan keluar Jumaat ini ( jika dipersetujui ahli parti SAPP ). Jelasnya Yong Teck Lee mengaku berjumpa dengan Anwar di Hong Kong baru baru ini… Anwar ajak lompat atau tidak, kita tidak tahu….

* Terlalu pemurah & bersikap ego.

Jika sikap pemurah di atas menjadi kelebihan hingga dikatakan sehingga ketika pemilihan UMNO, mungkin sikap ego ini sukar diterima para pengikut beliau sendiri. Namun kita tengoklah samada ia tepat atau tidak dalam menelah peribadi insan bernama DSAI ini. Namun ramai sudah terkena EGO Anwar hingga keluar parti… Harap Anwar tidak akan ego lagi jika nak jadi Perdana Menteri..

* Nilai harga diri yang sangat tinggi.

Mungkin ini bercanggah dengan penghijrahan beliau dari ABIM kepada UMNO hingga ramai yang sangat terkejut kerana beliau dengan mudah menyokong musuh yang dikritik sebelumnya…seperti Tunku Abd Rahman , Perdana Menteri Malaysia yang selalu menjadi bahan kritikannya sebelum itu.

* Dahagakan pujian.

Ini sangat subjektif dan perlu dilihat dari kacamata pengikut beliau sendiri. Cuma jika ingin sahkan anda perlu check ruangan komen DSAI di blog beliau. Ada tak komen mengutuk disiarkan atau tidak. Ini eksperimen mudah untuk sahkan perkara di atas.

* Semangat juang yang luar biasa.

Memang benar, hingga sekarang perjuangan DSAI terus menerus dalam memburu ‘keadilan’ bagi dirinya yang sudah hampir mencecah kerusi tertinggi negara selaku Perdana Menteri tahun 1997 lalu..Beliau sanggup berkawan dengan sesiapa sahaja dan menggadai apa sahaja demi ‘NAFSU GILA DAN RAKUSNYA’ walaupun mengajak parti dan MP lain LOMPAT PARTI..


No comments:

Post a Comment